Переклади
Африканські диктатори втрачають владу – часом доходить аж до демократичних урядів. Військові можуть перехилити ваги на користь демократії

По всій Африці старі диктатори втрачають владу. Лише у квітні Омар Хассан аль-Башир у Судані та Абделазіз Бутефліка в Алжирі були змушені піти з своїх посад. За останні чотири роки у 26 африканських країнах відбулася передача влади [1] – рівень політичної ротації, небачений з 1990-х років. Найчастіше кандидат від опозиції перемагав чинного президента на виборах і приймав владу.

І все ж кінець одного диктатора не обов’язково перешкоджає виникненню нового. У багатьох африканських країнах демократія спирається на хиткі основи [2]. Повага до громадянських і політичних свобод в Африці протягом багатьох років зменшується [3], як і частка африканців, які живуть у демократії. Авторитарії продовжують фальсифікувати вибори, пригнічувати політичних опонентів та влаштовувати перевороти.

У чому полягає різниця між демократичною передачею влади та мертвонародженим переходом? В основі цієї різниці лежить вірність військових. Коли силовики підтримали політичну партію диктатора проти опозиції, як це трапилось у Того (4) і Зімбабве (5), старий режим залишився при владі шляхом перевороту або сфальсифікованих виборів. Але коли силовики витіснили чиновників, як у Судані (6) та Алжирі (7), або залишилися осторонь, як в Ефіопії (8) та Анголі (9), – з’явилися можливості трансформувати політичну систему шляхом справді вільних, мирних і чесних виборів.

Останні (10) дослідження (11) з питань лояльності військових показують, що геть не випадково силовики або підтримують опозицію або залишаються на боці діючої влади. П’ять факторів допомагають пояснити, коли військові сприятимуть демократичному переходу влади, а коли – ні.

  1. Масові, всеохоплюючі мирні протести.

Однією з ключових причин недавньої зміни політичних лідерів на африканському континеті є безпрецедентна (12) кількість мирних (13) масових протестів. Зазвичай військові вважають своєю задачею обороняти країну (14) і часто (15) вагаються (PDF) (16) чинити насильство проти мирних протестуючих. Отже, чим більше об’єднаними (17) є протестувальники по релігійній, етнічній чи економічній лінії, тим складніше (18) силовикам придушити (19) протести чи використовувати внутрішні суперечки в протестному русі. Арміям, які набирають до нижньої ланки військових з маргіналізованих (20) соціально-економічних груп або широко представлені в суспільстві (21), особливо (22) складно зупиняти великі протести, як у випадку падіння диктаторів в Судані (23), Ефіопії (24) та Алжирі (25).

  1. Військовий набір та просування по службі базуються на заслугах.

Після громадянських воєн багато країн Африки працюють над об’єднанням своїх армій з тих підрозділів, які воювали на різних сторонах і представляли різні регіони. Дослідження (PDF) (26) показують, що це значно покращує шанси на тривалий мир, як це було в Південній Африці (27). Загалом, якщо цивільні та військові керівники приймаються та просуваються по службі на основі заслуг, а не етнічної чи іншої лояльності, то військові, швидше за все, підтримують демократичний перехід або принаймні не протистоять йому. Африканські диктатори, які формують свої армії за релігійними, етнічними чи племінними ознаками, можуть стимулювати свої війська протистояти (28) демократії (29), але вони також втрачають військову ефективність (30) та ризикують стикнутися з переворотами (31) чи заколотами (32) з боку окремих груп.

  1. Інституційні потреби військових задоволені.

Безпекові сили, як правило (33), цінують (34) власні (35) інституційні (36) інтереси (37) –бюджети, зарплати, можливості навчання та оснащення їх хвилюють перш за все. У деяких країнах, таких як Сенегал та Туніс, військові споживають мало ресурсів, мало втягуються в національну політику і конкурують з потужними паралельними силами безпеки, такими як поліція або президентська гвардія. Такі бойовики рідше використовуються (38) диктаторами проти (39) свого населення і рідше (40) втручаються (41) після демократичного врегулювання (42). У Тунісі (43) солдатів контролював потужний поліцейський апарат, їм заборонялась політична участь і їх рідко використовували для придушення народних збурень. Як результат, військові не підтримали продовження авторитарного правління під час Арабської весни 2011 року та допомогли побудувати молоду демократію в Тунісі (44).


Коли військові тісно пов’язані з владою, демократичні зміни, швидше за все, наступатимуть повільніше і вимагатимуть певної угоди та поступок старому режиму.

Але в інших країнах силовики домінують як політичні гравці (45). У Зімбабве та Єгипті сили безпеки тісно пов’язані з провідними політичними партіями, отримуючи прибуток від режиму. У таких випадках вони можуть ефективно заборонити будь-які зміни уряду. Наприклад, у Зімбабве тісний союз правлячої партії з військовими зірвав (46) реформи всередині і зовні режиму, направлені на зменшення корупції військових, економічний контроль та політичний вплив. У 2017 році військові захистили інтереси країни, усунення Роберта Мугабе після того, як він провів 37 років на посту президентом.

Коли військові тісно пов’язані з владою, демократичні зміни, швидше за все, наступатимуть повільніше і вимагатимуть певної угоди (47) та поступок старому режиму.

  1. Існує взаєморозуміння між військовим керівництвом та опозиційними лідерами.

Навіть коли сили безпеки чинять опір демократії, політичні лідери (48), що мають глибокі особисті стосунки з військовими керівниками, можуть використовувати батіг і пряник, гарантії та поступки, щоб переконати військових поважати волю людей. Напрклад, прем’єр-міністр Ефіопії Абій Ахмед, колишній полковник армії та офіцер розвідки: його досвід дозволив його режиму (49) почати (50) скасування воєнного стану, звільняти політичних в’язнів та почати зменшувати прикордонне та етнічне насильство.

Не менш важливим є те, що цивільні опозиційні групи розуміють, як спілкуватися з силовими структурами своєї країни. Опозиційні групи в Судані допомогли частково покінчити з правлінням Башира, звернувшись безпосередньо до силовиків, уникаючи насильства, залишаючись об’єднаними та проводячи сидячі страйки перед військовими штабами.

  1. Зовнішня допомога є менш корисною для розбудови тактичного потенціалу та більш корисною для зменшення корупції та порушень прав людини.

Зусилля США з підтримки африканських військових в першу чергу означали забезпечення підготовки та обладнання. Це не було (51) особливо (52) ефективним (53) ні для зменшення тероризму, ні для сприяння політичній стабільності. Останні дослідження (54) свідчать про те, що програми, які зосереджуються більше на побудові підзвітних оборонних установ, вдосконаленні фінансового нагляду та прищепленні норм дотримання прав людини, демонструють більше перспектив. Ці типи зусиль пов’язані з нижчим рівнем політичного насильства та репресій з боку уряду. Вони можуть допомогти гарантувати, що військові не використовуватимуться для придушення інакодумства та демократичного протесту – на відміну від Руанди (55) та Зімбабве (56), де сили безпеки регулярно застосовуються для вчинення насильства по відношенню до політичних опонентів.

Сили безпеки в Африці мають довгу і складну історію. Вони найчастіше потрапляють в заголовки новин, коли чинять злочини, розправляються з протестуючими або захоплюють владу під час переворотів. Але африканські війська також можуть зробити свій внесок у демократію та мир, коли вони складуть зброю або відмовляться від наказів направити зброю проти власного народу.

Натаніел Аллен (@NateDFAllen) – доцент кафедри безпеки в Африканському центрі стратегічних досліджень Національного університету оборони.
Александр Нойєс (@alexhnoyes) – політолог у неприбутковій позапартійній організації RAND.
Цей коментар спочатку був опублікований у блозі The Washington Post Monkey Cage 16 вересня 2019 року. Блог надає дослідникам RAND платформу для висловлення думок на основі їхньої професійної експертизи та часто на основі рецензованих досліджень та аналізу.

Переклад Ольги Ярошенко

Джерело: Nathaniel Allen and Alexander H. Noyes African Dictators Have Been Losing Power—Some to Democratic Governments. Militaries Can Tip the Scales Toward Democracy, 16 вересня 2019 року.

[1] https://www.foreignaffairs.com/articles/africa/2019-06-11/africas-democratic-moment

[2] https://www.journalofdemocracy.org/articles/aspirations-and-realities-in-africa-five-reflections/

[3] https://www.foreignaffairs.com/articles/africa/2019-01-17/retreat-african-democracy

(4) https://www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2019/01/07/why-did-14-opposition-parties-just-boycott-togos-legislative-election/?noredirect=on

(5) https://foreignpolicy.com/2019/09/06/zimbabwe-ethiopia-mugabe-reforms-coups-transitions/

(6) https://news.google.com/articles/CAIiEDvTh6qf6yCMnKlldHr62VMqFggEKg4IACoGCAow9vBNMK3UCDCvpUk?hl=en-US&gl=US&ceid=US%3Aen

(7) https://www.washingtonpost.com/world/africa/algerias-abdelaziz-bouteflika-submits-resignation-ending-two-decade-rule/2019/04/02/11d9680a-557b-11e9-814f-e2f46684196e_story.html

(8) https://foreignpolicy.com/2019/09/06/zimbabwe-ethiopia-mugabe-reforms-coups-transitions/

(9) https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2017/11/21/angola-shows-early-signs-of-meaningful-democratic-transition-as-zimbabwe-falters/

(10) https://www.tandfonline.com/notified-Notice-AUP-NEW-126?aHR0cHM6Ly93d3cudGFuZGZvbmxpbmUuY29tL2RvaS9mdWxsLzEwLjEwODAvMTM1MTAzNDcuMjAxOC4xNTE1OTE5;csSqkb5LEgFS9VDr9mOKNoDHaZHNttM1ZEUveD202iU=

(11) https://www.palgrave.com/la/book/9781137575739

(12) https://books.google.com/books/about/Africa_Uprising.html?id=UhBkDgAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read_button#v=onepage&q&f=false

(13) https://books.google.com/books/about/Why_Civil_Resistance_Works.html?id=ZIfSSL6z_lIC&printsec=frontcover&source=kp_read_button#v=onepage&q&f=false

(14) https://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev-polisci-060518-025407

(15) https://www.amazon.com/Transitions-Authoritarian-Rule-Comparative-Perspectives/dp/080183192X

(16) https://www.almendron.com/tribuna/wp-content/uploads/2018/12/reconsidering-the-robustness-of-authoritarianism-in-the-middle-east-lessons-from-the-arab-spring.pdf

(17) https://press.princeton.edu/titles/10752.html

(18) https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0095327X12442768

(19) https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09546553.2012.760455

(20) https://academic.oup.com/isq/article-abstract/63/2/259/5438330

(21) https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13510347.2018.1515919

(22) https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0022343313476529

(23) https://warontherocks.com/2019/06/can-sudans-military-be-convinced-to-support-democracy/

(24) https://www.nytimes.com/2016/08/13/world/africa/ethiopia-protests.html

(25) https://www.middleeasteye.net/opinion/algeria-protests-what-revolution-feels

(26) http://www.carolinehartzell.com/uploads/4/0/3/7/40375771/3648333.pdf

(27) https://www.rand.org/pubs/research_briefs/RB10028.html

(28) https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13510347.2018.1515919

(29) https://www.amazon.com/Democratic-Experiments-Africa-Transitions-Comparative/dp/0521556120

(30) https://press.princeton.edu/titles/30267.html

(31) https://www.cambridge.org/core/books/when-soldiers-rebel/58A5BDBF32E67D2C415FAA3826689F14#fndtn-information

(32) https://www.cambridge.org/core/books/ethnic-politics-and-state-power-in-africa/7B3223BE46B9F0157D9A423C87F90C28

(33) https://www.amazon.com/Soldiers-Revolt-Army-Mutinies-Africa/dp/0190876077

(34) https://www.amazon.com/Ruth-First-Barrel-Gun-Political/dp/B004KNF3Y6

(35) https://www.amazon.com/Soldiers-Politics-Governments-Contemporary-Comparative/dp/B001C461FQ

(36) https://www.amazon.com/Paradigms-Sand-Castles-Comparative-Perspectives/dp/0472068350

(37) https://books.google.com/books?id=6REC58gdt2sC&pg=PA252&lpg=PA252&dq=samuel+huntington+give+them+toys&source=bl&ots=S41TIoxvB_&sig=ACfU3U0hQbYKzq2OVeredlDTFB87pkhriQ&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwj-h-aerfbjAhWG1FkKHYXfBVEQ6AEwCnoECAoQAQ#v=onepage&q=samuel%20huntington%20give%20them%20toys&f=false

(38) https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13510347.2017.1375474

(39) https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0022343313476529

(40) https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17419166.2013.802983

(41) https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13510347.2018.1515919

(42) https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0192512113496683

(43) https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01402390.2012.742011

(44) https://sharangrewal.com/book

(45) https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0192512113496683

(46) https://www.palgrave.com/la/book/9781137575739

(47) https://warontherocks.com/2019/06/can-sudans-military-be-convinced-to-support-democracy/

(48) https://www.amazon.com/Supreme-Command-Soldiers-Statesmen-Leadership/dp/1400034043

(49) https://www.aljazeera.com/indepth/opinion/abiy-year-ethiopia-hope-stability-190331151858910.html

(50) https://www.africanews.com/2018/04/15/ethiopia-pm-pledges-to-reform-security-sector-and-revisit-repressive-laws/

(51) https://www.fpri.org/article/2018/11/assessing-a-decade-of-u-s-military-strategy-in-africa/

(52) https://www.amazon.com/Building-Militaries-Fragile-States-Challenges/dp/0812249267

(53) https://tnsr.org/roundtable/policy-roundtable-the-pros-and-cons-of-security-assistance/#essay2

(54) https://www.rand.org/pubs/research_briefs/RB10028.html

(55) https://www.hrw.org/report/2017/10/10/we-will-force-you-confess/torture-and-unlawful-military-detention-rwanda

(56) https://www.theguardian.com/world/2019/jan/16/authorities-launch-major-crackdown-amid-protests-zimbabwe

 

 

Related Post

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *