«Це рішення Міжнародного кримінального суду є знаковим з метою визнання важливості спадщини для людства в цілому і для громад, які зберегли його протягом століть. Воно також підтримує переконаність в тому, що спадщина ЮНЕСКО відіграє важливу роль у відновленні та будівництві світу».

Така була реакція Ірини Бокової, генеральної директорки ЮНЕСКО, на історичне рішення суду 27 вересня 2016 року щодо обвинувачуваного громадянина Малі Ахмада аль-Факі аль-Махді. Його позбавили волі на 9 років.

Чому цей судовий процес називають історичним?

Передусім, це перше подібне рішення Міжнародного кримінального суду (МКС) за статтею про знищення культурної спадщини.

По-друге, це перший ісламіст, справу якого розглянув МКС.

По-третє, це перша особа, яка визнала себе винною перед МКС.

В ЮНЕСКО рішення суду назвали також «вирішальним кроком, щоб покласти край безкарності за знищення культурної спадщини» та «ключовим елементом в широкій відповіді насильницькому екстремізму».

Для України справа показує важливість імплементації Римського Статуту. Малі ратифікувало Римський статут ще у 2000 році. Без цього він би не опинився на лаві підсудних.

Це, до речі, єдина справа МКС по Малі. Згідно з Статутом, суд розглядає тяжкі справи як геноцид, злочини проти людяності та воєнні злочини, здійснені після 2002 року щодо громадян країн, що ратифікували Римський статут (на сьогодні це більше 120 країн).

Хто взагалі цей аль-Махді?

Йому 40 років. За національністю – туарег. Народився в малійському містечку, поблизу від Тімбукту.

Ахмад аль-Махді аль-Факі був одним з лідерів терористичного угруповання «Ансар ад-Дін» в місті Тімбукту. У новоявленій ісламістській адміністрації міста протягом квітня-вересня 2012 року вважався знавцем у релігійних питаннях. Загалом адміністрація ісламістів у місті включала чотири структури: суд, поліцію, медіа- комісію і Хезбу (комісія з питань моралі). Аль-Махді відповідав за останню, і був автором спеціальної брошури щодо очолюваної ним структури Хезба, котра відповідала за питання моралі.

У вересні 2015 року добровільно здався владі Нігеру, щоб постати перед трибуналом МКС.

Малі Ахмада аль-Факі аль-Махді

Які конкретні звинувачення?

Його звинуватили у пошкодженні та знищенні історичних та релігійних будівель: 9 мавзолеїв і мечеті в малійському місті Тімбукту. Як вважає суд, злочини були здійснені за регілійними мотивами.

Визнаний винним за Статтею 8(2)(e)(iv) Римського статуту: «умисне нанесення ударів по будівлях, призначених для цілей релігії, освіти, мистецтва, науки або благодійності, історичних пам’ятників, госпіталях і місцях зосередження хворих і поранених, за умови, що вони не є військовими цілями».

Обвинувачення стосується періоду знищення памяток, що тривало протягом 12 днів – з 30 червня по 11 липня 2012 року.

Судовий процес розпочався в серпні 2016 року. Колегія з трьох суддів Судової Палати VIII винесла одностайне рішення про його вину – 9 років позбавлення волі. Максимальний термін – 30 років. Оскільки влада Нігеру передала його Міжнародному кримінальному суду 18 вересня 2015 року, аль-Махді буде у в’язниці сидіти до 2024 року.

mali-judge-2

Малий термін ув’язнення Ахмед аль-Махді аль-Факі отримав через багато причин. Він визнав свою провину ще під час першого засідання суду після ознайомлення з фактами справи, вів тісну співпрацю з слідством та показав хорошу поведінку під час судових засідань. Окрім того, за його словами, він відчуває «глибокий жаль та сильний біль» через завдану шкоду.

Свідків на його захист не було.

Деталі рішення суду – читайте на сайті МКС.

Навіщо аль-Махді знищив пам’ятки?

Ідея була не самого аль-Махді і звичайно, безспоредньо самі руйнування аль-Махді здійснював спільно з іншими членами терористичних груп. За його словами, спочатку йому навіть не подобалася ця ідея.

Рішення про знищення історичних пам’яток прийняв Аґ Ґалі, лідер місцевої радикальної групи Ансар ад-Дін. Аґ Ґалі наказав це зробити ісламістському «правителю» Тімбукту Абу Зейба, який, у свою чергу, доручив справу нині ув’язненому аль-Махді. Протягом цілого місяця аль-Махді слідкував за тим, як місцеві малійці відвідують мавзолеї, щоб зрозуміти роль цих будівель для людей.

«Аль-Махді написав проповідь, присвячену знищенню мавзолеїв, яка була зачитана в п’ятничну молитву перед початком атак. Він особисто визначив послідовність, в якій будівлі повинні були знищені», – йдеться у тексті слідства.

Знищити ці будівлі для ісламістів означало, перш за все, нанести моральний удар по мешканцям міста, які були проти нової влади. Суд вважає, що знищені будівлі мали не тільки релігійне призначення, але також символічне і емоційне значення для жителів Тімбукту. Святині символізували прихильність мешканців ісламу і сприймалися як захисники міста.

Дев’ять з десяти святинь належали до спадщини ЮНЕСКО. Тому їх знищення також було ударом ісламістів по всім малійцям та міжнародній спільноті.

Крім того, ісламістське угруповання Ансар ад-Дін, яке пов’язують з африканським крилом аль-Каїди в Ісламському Маґрибі, прагне встановлення шаріату на території Малі. Своїми ворогами вважають прибічників суфізму, поширеного в північній Африці і, зокрема, в Тімбукту. Тому історичні мавзолеї та мечеті були знищені, оскільки ісламісти вважали, що вони пов’язані з ідолопоклонством.

Що саме було зруйновано?

Мавзолеї були місцем молитви та зібрань для місцевих мусульман. Майже всі вони були повністю знищені.

Однак деякі зовсім нещодавно відновлені, як двері мечеті Сіді Яхья. Згідно з місцевою легендою, двері не відкривалися протягом 500 років, з часу побудови мечеті, бо після їх відчинення мав би початися Божий Суд.

Відновлені двері мечеті, 20 вересня 2016 року / ЮНЕСКО

Список мавзолеїв можна подивитися тут (6 сторінка). Всі, окрім Мавзолею Шейха Мохамада аль-Аравані, були у списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Деякі з них були збудовані ще у XV та XVI століттях.

Ось Мавзолей Альфа Моя до знищення:

А ось Мавзолей Альфа Моя після дій аль-Махді:

Чому Тімбукту такий унікальний?

Тімбукту – місто, засноване мусульманами на початку XII століття, в якому нині проживають близько 50 тисяч осіб. У пізньому середньовіччі було одним з культурних центрів ісламу в Африці: тут досі зберігаються сотні тисяч унікальних книг. До списку ЮНЕСКО занесене у 1988 році. Називають дивом Африки та усього світу.

Взагалі, щоб про Тімбукту не багато писати, краще подивіться це коротке відео:

Як місто потрапило до ісламістів?

Справа в тому, що в Малі діють сепаратистські угруповання туарегів, які вважають північні райони своїми власними землями. В 2011 році туареги, які були найманцями у Лівійській війні на стороні Каддафі, після поразки останнього утворили Національний рух за визволення Азаваду (фр. Mouvement National pour la Libération de l’Azawad). Безпосередньо бойові дії розпочали у січні 2012 року.

На фоні успішного наступу туарегів 22 березня 2012 року, за кілька тижнів до закінчення президентського терміну Амаду Тумані Туре, в столиці Бамако відбувся військовий переворот. Хоча 7 квітня військові погодилися передати владу, 6 квітня радикальні туареги вже проголосили утворення Незалежної держави Азавад в кордонах Малі.

У квітні 2012 року малійська армія була змушена піти з Тімбукту, залишивши його радикальним туарегам.

У травні та червні 2012 року члени Азаваду заявили про союз з ісламістськими угрупованнями Ансар ад-Дін, до якої належав аль-Махді, та Аль-Каїдою в країнах ісламського Магрибу. Ісламістська група Ансар ад-Дін заснована досвідченим повстанцем-туарегом Ґалі у 2012 році. Місто Тімбукту було звільнено у 2013 році після втручання військ Франції та низки країн-членів ЕКОВАС.

Про підйом африканського джихадзму краще прочитайте в нашому іншому матеріалі.

Центр дослідження Африки

Поділитися в соцмережах:


Related Post