Статті
КУРС ЕФІОПІЇ НА НОРМАЛІЗАЦІЮ ВІДНОСИН З ЕРИТРЕЄЮ

Африканський Ріг традиційно асоціюється з безперервними конфліктами та глибокою кризою у відносинах між державами. Тривалий час на політичні процеси в регіоні негативно впливало протистояння між Ефіопією та Еритреєю, яке після війни 1998-2000 перейшло в стан “no war, no peace”.

Хоча офіційно причиною конфлікту визначають територіальну суперечку, деякі дослідники називають також багато інших факторів, як-от: несприйняття Ефіопією Еритреї як суверенної держави; політичні та ідеологічні відмінності між правлячими партіями TPLF і EPLF; розбіжності у сфері економічної політики, зокрема впровадження Еритреєю окремої валюти – накфи; брак демократії тощо [1].

У 2000 році за посередництва ООН, ОАЄ, ЄС і США було підписано Алжирські домовленості, що мали б стати фінальною точкою війни.

 

Президент Еритреї Ісайяс Афеверкі (Л) та голова уряду Ефіопії Мелес Зенаві (П) в Алжирі, 2000 р. // Світлина: Africa News

Для врегулювання конфлікту було створено Еритрейсько-Ефіопську прикордонну комісію, яка визначила приналежність спірної території Бадве до Еритреї. Ефіопія відмовилася визнавати це рішення та, розірвавши дипломатичні відносини з Еритреєю, вступила у фазу холодної війни з нею.

Ситуація докорінно змінилася не через зусилля зовнішніх медіаторів, а завдяки змінам у внутрішній політиці Ефіопії. Масові протести у країні призвели до обрання нового прем’єр-міністра – Абія Ахмеда, який розпочав серію глибоких трансформацій, зокрема відмінив надзвичайний стан, випустив тисячі політичних в’язнів, закликав повстанські угруповання до мирного політичного врегулювання, запросив опозиціонерів повернутися до країни, дозволив доступ до заборонених раніше веб-сайтів, а також оголосив концепцію „Ethiopanness“, що мало на меті відродження національної ідеї Ефіопії.

Абій Ахмед розумів, що повне реформування країни неможливе без завершення конфлікту з Еритреєю.

А єдиним шляхом до примирення було визнання та імплементація Алжирських домовленостей [2].

Прем’єрська присяга Абія Ахмеда, квітень 2018 р. // Світлина: @Ze_Alem

5 червня 2018 року прем’єр-міністр Ефіопії заявив про готовність покласти край ворожнечі з Еритреєю. Уже через місяць лідери обох країн підписали знакову Угоду про мир та дружбу. На кілька днів уся увага світової громадськості була прикута до примирення країн, яке чи не вперше в Африці відбулося без залучення зовнішніх медіаторів.

Експерт Північно-Африканського Інституту Реді Берекітіб вважає, що за попереднього уряду Ефіопії таке зближення було апріорі неможливим. І в першу чергу через недовіру з боку Еритреї. Обрання Абія Ахмеда фундаментально змінило правила гри, адже йшлося не лише про прихід нового лідера, а й про зміну владної партії (попереднє правління TPLF сприймалося еритрейцями як загроза для їх суверенності) [2].

Призначення Абія Ахмеда було позитивно сприйняте еритрейцями.

Підписана в липні 2018 угода стала свідченням поваги до їх незалежності та територіальної цілісності [2].

Угода містила 5 основних положень: завершення війни; активізацію співробітництва в політичній, економічній, соціальній, культурній і безпековій сферах (у тому числі відкриття посольств); відновлення торгівлі, засобів комунікації та транспортного зв’язку; імплементацію рішення про кордон; спільну роботу над встановленням миру й безпеки в регіоні. Уперше за 20 років були відновлені авіаперельоти та телекомунікаційні послуги.

Наступним кроком до нормалізації відносин стало підписання мирної угоди в Джедді 17 вересня 2018 року. Вона містила сім статей про налагодження відносин між Ефіопією та Еритреєю [3].

Курс Абія Ахмеда на примирення з сусідньою Еритреєю, безперечно, позитивно вплине на економіку обох держав.

У першу чергу йдеться про демілітаризацію прикордонних зон. Адже після завершення війни в 2000 почалося масове розгортання сил оборони та спорудження захисних укріплень уздовж кордону, на що витрачалися величезні кошти. І хоча жодна зі сторін не наважувалася на відновлення повномасштабних бойових дій, часті обстріли прикордонних зон загрожували життю мирного населення. Також періодично з’являлася інформація про теракти, викрадення та вбивства туристів. Обидві держави звинувачували одна одну в дестабілізації. Усе це гальмувало економічний розвиток та посилювало внутрішні проблеми обох країн [1].

Керівники Ефіопії та Еритреї відвідують цукрову фабрику Omo Kuraz III // Світлина: AP

Двостороння демілітаризація дозволить відкрити кордони для безпечного руху людей та товарів. Відтепер кошти, що виділялися на оборону, будуть направлені на проєкти з розвитку. Для Ефіопії значною перевагою також буде відновлення доступу до портів Еритреї, що зменшить залежність від Джибуті.

Окрім того, завдяки примиренню країн можна говорити про припинення взаємної дестабілізації та втручання у внутрішні справи одна одної.

Адже обидві сторони тривалий час фінансували та надавали логістичну підтримку опозиції та повстанським рухам [1].

Курс Ефіопії на зближення з Еритреєю матиме значний вплив на покращення безпекової ситуації в цілому регіоні. Адже держави, керуючись принципом “ворог мого ворога – мій друг”, перенесли власне протистояння на арену сусідніх країн, витрачаючи при цьому значні ресурси на ведення проксі-війн. Зокрема, конфлікт між Ефіопією та Еритрею ще більше дестабілізовував Сомалі (Еритрея підтримувала Union of Islamic Courts, тоді як Ефіопія – перехідний федеральний уряд). Після встановлення миру з Еритреєю Ефіопія паралельно виступила в ролі модератора та сприяла відновленню дипломатичних відносин між цією країною та Сомалі, а також її примиренню з Джибуті. До речі, відновлення відносин між Сомалі й Еритреєю через кілька днів після примирення з Ефіопією тільки підтверджує той факт, що саме “холодна війна” Ефіопії та Еритреї була першочерговим ресурсом дисфункціональних відносин між державами в регіоні [4].

Лауреат Нобелівської премії миру Абій Ахмед та його дружина Зінаш, грудень 2019 р. // Світлина: Reuters

Висока конфліктність Африканського Рогу гальмувала регіональну інтеграцію та кооперацію. Рішення Абія Ахмеда визнати Алжирські домовленості та припинити конфлікт із Еритреєю надасть необхідний поштовх для економічного зближення країн регіону та сприятиме спільним проєктам у галузях енергетики, торгівлі, інфраструктури та туризму [5] Очільник АС Муса Факі Махамат заявив про «нові можливості для просування добросусідства, миру , стабільності та регіональної інтеграції» [6].

Деякі аналітики застерігали, що навіть після укладання мирної угоди говорити про завершення конфлікту поки рано, та передбачали можливість нової кризи у відносинах.

Однак за останні 2 роки між країнами спостерігаються стабільні добросусідські відносини. Нещодавно лідери Ефіопії та Еритреї спільно відвідали плантації кави в Оромії. Візит президента Еритреї Ісайяса Афеверкі є свідченням нормалізації відносин між двома країнами та їхнього прагнення до мирного співіснування в майбутньому [7].

Отож курс Ефіопії на нормалізацію відносин із Еритреєю, обраний Абієм Ахмедом, покращив безпекову ситуацію у країні та надав нові можливості для розвитку економіки. Дипломатичне врегулювання конфлікту Ефіопії та Еритреї стало своєрідним поштовхом до активнішого використання мирних механізмів вирішення міждержавних суперечок у цілому регіоні.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

  1. Temesgen K. The Ethiopia-Eritrea Peace Talk and Normalization of Relations: Implication for Sub-Regional Security [Електронний ресурс] / Kidanu Atinafu Temesgen // International Institute for Science, Technology and Education (IISTE). – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://iiste.org/Journals/index.php/IAGS/article/view/51051.
  2. Bereketeab R. The Ethiopia-Eritrea Rapprochement : Peace and Stability in the Horn of Africa / Redie Bereketeab. – UPPSALA: The Nordic Africa Institute, 2019.
  3. Full Text of the Ethio-Eritrea Agreement in Jeddah [Електронний ресурс] // Addis Standard. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://addisstandard.com/full-text-of-the-ethio-eritrea-agreement-signed-in-jeddah/.
  4. Mahmood O. Can improved Ethiopia-Eritrea relations stabilise the region? [Електронний ресурс] / O. Mahmood, M. Dessu // The United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA). – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://reliefweb.int/report/eritrea/can-improved-ethiopia-eritrea-relations-stabilise-region.
  5. Normalizing Ethio-Eritrean Relations to Enhance Regional Integration: Scholars [Електронний ресурс] // Ethiopian News Agency. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://www.ena.et/en/2018/07/04/normalizing-ethio-eritrean-relations-toenhance-regional-integration-scholars/.
  6. Statement of the Chairperson of the Commission on the relations between Eritrea and Ethiopia [Електронний ресурс] // African Union. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://au.int/en/pressreleases/20180716/statement-chairperson-commission-relations-between-eritrea-and-ethiopia.
  7. Ethiopia: Premier, President Isaias Visit Entoto Natural Park [Електронний ресурс] // The Ethiopian Herald. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://allafrica.com/stories/202010150420.html.

 

Авторка:

Роксолана Тезбір, магістрантка спеціальності “Регіональні студії” Інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка

Related Post

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *