Протягом довгих років держава Джибуті, розташована на Африканському Розі, розглядалася зовнішніми акторами лише у якості віддаленого аванпосту, що  споглядав на Аденську затоку.  Але зараз стратегічно важливий морський порт прагне капіталізувати своє ключове значення на одному з найбільш завантажених морських шляхів у світі – вході до Суецького каналу. Джибуті пропонує африканську базу на протилежному березі до Аравійського півострову на перетині торгівельних потоків між Азією та Європою.

Джибуті

Джибуті

Джибуті – крихітна держава з населенням у 850 тисяч осіб, але має сміливі амбіції набути статус комерційного хабу Східної Африки, ставши основним портом для Ефіопії, другою за чисельністю населення держави Африки, яка не має власного виходу до моря.

За для досягнення озвученої цілі колишня французька колонія розпочала серію інфраструктурних проектів очікуваною загальною вартістю у $14 мільярдів.

Морські води біля узбережжя історичного міста Джибуті запруджені сумішшю неповоротких військових кораблів, гігантських контейнеровозів та традиційних дерев’яних рибальських човнів – доу, що курсують місцевими водами на протязі століть. Трохи у бік китайські робітники заклопотані будівництвом нового терміналу, що буде приймати контейнерні вантажі з Азії.

На додачу до двох вже працюючих терміналів, триває робота над першим з шести нових спеціалізованих портових терміналів, кожен з яких буде розрахований на роботу з різними видами сировини: мінералами, великою рогатою худобою, нафтою та газом.

«Дубай, чи може навіть Сінгапур»

Виконавчий директор контейнерного терміналу Дорале (Doraleh) Сулейман Ахмед (SuleimanAhmed) зазначає:

«Все більше і більше морських ліній зацікавлені у використанні Джибуті, і ми зараз на шляху до того, щоб стати Дубаї, чи може навіть Сінгапуром!»

Вантажоперевезення переживають справжній бум. Зростання складає 6-10% на рік, чим користується Джубуті, поки інші регіональні порти переживають не кращі часи.

Порт

Контейнерний термінал Дорале

Кенійський порт Момбаса вже давно перевантажений, тоді як скритна червономорська держава Еритрея практично не бере участі у перевалці вантажів. Ключовий порт Ємену – Аден, що розташований прямо навпроти Джибуті на іншому березі Аденської затоки, в даний час є зоною військових дій.

«Момбаса – переповнена, Еритрея – перебуває у міжнародній ізоляції, тоді як Джибуті має стратегічне розташування та є безпечною територією – ми віримо у це», – каже Ахмед.

У регіоні підвищеної волатильності Джибуті сподівається побудувати репутацію стабільної та безпечної держави. На території держави розташовані декілька військових баз, включно з CampLemonnier, американською базою, що є штаб-квартирою для проведення таємних, антитерористичних та інших операцій США у Ємені, Сомалі, чи будь-де по усій Африці. Франція та Японія також мають свої бази у Джибуті, які використовуються флотами Європейських та інших країн в якості опрного пункту для боротьби з піратством у територіальних водах сусідньої держави Сомалі.

У травні 2015 року президент Джибуті Ісмаїл Омар Гелле (IsmailOmarGuelleh) заявив у коментарі для AFP, що він вітає бажання Китаю розмістити свою військову базу у країні, і дискусія довкола цієї теми триває.

Джибуті в даний час прагне стати воротами держав Азії до Африки.

Директор Управління морських портів та вільних економічних зон Джибуті Абубакер Омар Хаді (Abubaker Omar Hadi), проводячи долонею по мапі Африки на стелі свого кабінету каже:

«Від Єгипту до Південної Африки на східному узбережжі континенту лише 9 морських держав. В той же час існують 10 держав з населенням у 400 млн. осіб, які не мають виходу до моря. Вони і є нашими потенційними клієнтами».

«У тіні довгого юаню»

На сьогоднішній день Джибуті обслуговує 94 мільйонів споживачів у Ефіопії, проте амбіції країни поширюються на весь Африканський континент. Окрім масованого портового будівництва, Джибуті хоче додати два нових аеропорти, сучасну залізничну колію та збудувати промислові зони.

Зараз злітно-посадкову смугу малого аеропорту країни ділять між собою цивільні літаки та військові французькі Міражі. Проте уряд Джибуті планує перенести міжнародний аеропорт на 25 кілометрів від столиці. Проектна потужність аеропорту буде складати 1,5 мільйонів пасажирів на рік.

DJIBOUTI-YEMEN-CHINA-EVACUEES

Головними донорами 14 інфраструктурних проектів у Джибуті оціночною вартістю у $14,4 мільярдів виступають китайські банки. Для окремих людей настільки потужні китайські інвестицій для держави з населенням менше 1 мільйона осіб виглядають підозрілими. Дуалех Егу Офле (Doualeh Egueh Ofleh), опозиційний правозахисник, стверджує, що відсутні маркетингові обґрунтування зазначених проектів, і вони ніколи не узгоджувалися у стінах парламенту. Отже, існують усі підстави відносно схвильованості щодо фінансових ризиків, які вони можуть накласти на країну.

«Коли Джибуті отримувало позички від Світового банку чи західних фінансових інституцій, там існував частковий контроль… Але зараз у випадку з китайцями, ми беремо усі можливі кредити під усі проекти без жодного контролю», – додав Офле. «Отже, вірогідно Пекін буде контролювати інфраструктуру країни, якщо Джибуті не зможе розрахуватися з боргами».

У свою чергу уряд Джибуті робить ставку на стрімке економічне зростання, яке дасть змогу компенсувати інвестиції.

«Аден та Джибуті були економічними та морськими хабами регіону, ще за довго до Дубаї, Сінгапуру чи ГонКонгу, і ми знаємо, що робити задля повернення собі цього статусу», – каже директор портового управління Абубакар Омар Хаді.

Оригінал публікації: Lebhour Karim, Djiboutitobecomeafrica’s‘newDubai’, Reuters, 24.05.2015

Переклад Олександра Мішина

Поділитися в соцмережах:


Related Post